Friday 1 November 2013

Sixth Sense

Bismillah.
This one's for me.
Hope all the lessons you learnt will never be forgotten.

Hanim turun dari rumah untuk membeli barang, kemudian hasratnya ingin lepak di rumah kawan. Siap membeli, dia lalu di tepi tempat lepak kucing-kucing jalanan yang comel-comel, juga tempat parkir kereta

Seperti biasa, dia tak lupa mengorat kucing-kucing yang ada, dengan harapan mereka akan mengiau balas (gagal seperti biasa.) Matanya terhenti pada seekor anak kucing kecil di tepi tayar kereta. Comel, senyap dan comot. Agak-agak dia lapar tak? Monolognya.

Dia cuba tinggalkan si comel itu, terus ke destinasi seterusnya. Tapi gagal. Hati rasa tidak sedap. Maka dia berkira-kira pula , nak bawa naik rumah / bawa susu dari rumah, bagi dia? Dia pilih yang kedua, takut si comel liar mahu cakar.

Cepat-cepat dia lari naik, turun kembali bawa susu, cari mana kucing. Luruh jantung, paru-paru Hanim.Baru berapa minit dia pergi, si comel telah dilenyek, segala isi perut terburai. Mungkin pemandu kereta cuba halau, tapi tiada hasil. Si comel mungkin sakit dan tidak kuat bergerak.

Diletaknya susu dengan hati hancur, kemudian ternampak anak kucing dan ibu kucing iras si comel. Mungkin keluarganya.

Moodnya terganggu. Dan dia berfikir, naluri aku kuat untuk tolong makhluk itu. I shouldn't have hesitated to do good things. Dan fikirnya lagi, ajal itu sangat tepat, ia tidak menunggu siapa-siapa. Mungkin saja kalau aku dukungnya ke rumah, ia akan mati di tanganku. Dan juga kita takkan pernah tahu, bilakah momen terakhir kita bersama orang-orang sekeliling kita. Mungkin kita pergi dulu, mungkin juga mereka mendahului.

Dan sepanjang jalan, otaknya masih ligat, penuh tanda tanya. Pastinya, dia takkan lupa pengajaran dari si comel itu.

Petangnya, Hanim lihat badan si comel telah dialihkan ke tepi. Maaf dia tidak cukup kuat untuk itu.

*In loving memoirs of all alleycats and dogs, and orang yang selalu bagi makan hampa*

2 comments: