Monday 4 August 2014

Meningococcal B

Post ini bertujuan menyegarkan otak lembab kerana tak ulangkaji.

Orait.

Dalam microbiology, kita dah belajar, Neisseria meningitidis boleh menyebab penyakit meningococcal.

Bacteria ni ada beberapa kumpulan, tapi yg penting ialah kumpulan A,B, C, Y dan W135.

oke, buku teks bagitau, vaksin untuk kumpulan A,C,Y dan W135 dah ada.

Untuk B belum ada sbb dia ada persamaan dgn sialic acid dlm badan manusia. So takut badan buat antibodi yg attack group B dan badan at the same time.

Kata RD, "the outer coating of the meningococcal bug has the same chemical structure that's found in the brain of newborn babies "

(Kalau xsilap ilmu biochem aku, sialic acid : NANA /n acetyl neuraminic acid kan?)

So group B lah majoriti yg menyebabkan penyakit. Dan 5% berakhir dgn kematian.

Satu benda lagi aku baru tau, meningococcemia (bacteria dlm darah ) ialah sejenis hemorrhagic inflammation (type of acute non suppurative inflammation ).

Hgic inflammation : inflammation associated with conspicuous Hge as a result of vascular damage.

dlm Meningococcal disease , slain daripada red and purple spots (tanda vascular damage ), gangrene pun boleh berlaku.

Sbb untuk melawan bakteria ni, badan pindahkan darah ke vital organs. So organ xpenting boleh kurang blood supply maka gangrene.

Saja eksaited cerita, sebab jumpa sumber luar buku teks yg menarik.

Seingat aku dlm buku teks xda cerita pasal gangrene apa suma. (Ke aku yg xperasan hoho )

Rujukan :

1. Fighting B, by Helen Signy, Reader's Digest April 2012

2. Aids to pathology

Skema. Dah xda org aku nak share ilmu ni, aku cita kt belog la eh.

No comments:

Post a Comment