Saturday 3 October 2015

Kaya

Bismillah.
Selama hidup masuk 23 tahun ikut tahun hijrah ni, berapa kali dah aku puji, Bahasa Arab ni bahasa yang kaya.

Ya, betul. Tapi Bahasa Melayu yang aku dakwa miskin itu, sudahkah aku kuasai ?
T.T

Masa kat rumah dulu, terbuka balik satu ensiklopedia kanak-kanak dalam Bahasa Melayu. Masa kecik aku tengok gambar ja :p haha.
Dan dapat banyak sangat penambahan dalam perbendaharaan kata lebih-lebih lagi istilah sains lepas baca betul-betul ensiklopedia tu.

Maka, aku pun simpan kosa kata tu, harapnya jadi motivasi untuk lebih menyayangi dan mendalami bahasa.
Kat bawah ni antara contohnya.

Rakap : stapes (tulang paling kecil dalam badan manusia, satu daripada 3 osikel )
Turus vertebra : vertebral column 
Tulang tongkeng : coccyx
Otot rangka : skeletal muscle 
Sendi engsel : hinge joint 
Sendi lesung : ball and socket joint
Otot luar kawal / otot licin : involuntary /smooth muscle
Otot interkosta : intercostal muscle
Perentak jantung : pacemaker

1 comment:

  1. Hi Rasyidah, I came across your blog and I enjoyed reading your amazing stories. Interested to collaborate? Email me at nurul.aini@my.zalora.com I couldn't find your email so I am leaving a comment to u. Hope to hear soon. Thanks! Ps: this is NOT a spam yah haha :)

    ReplyDelete