Sunday 9 December 2018

Manis

Bismillah. Kata nak tulis cerpen kan.
Tapi terdetik nak buat sinopsis buku.

Sebenarnya ni buku second hand kot. Beli dari Kak Mariah Mustapha Jemari Seni sebab nak tolong kumpul dana untuk wakaf van untuk Arwah Mohd Rosdi Mohd Zin (atau nama pena beliau Imaen) yang tiada anak sebagai bekalan doa di alam sana. (Al fatihah)

Tertarik nak pilih buku ni sebab tajuknya. "Appleby Farm". Haha. Sebagai "naturalistic learner" sejak kecil, saya memang suka kebun, ladang, tumbuhan dan haiwan.

Buku ini dibahagikan kepada beberapa bab. Penulis, Cathy Bramley menceritakan tentang Freya, si watak utama; seorang gadis yang ceria dan bertenaga, dan sentiasa bertukar-tukar kerja kerana mudah bosan dengan kerja yang sama.

Bermula dari pekerjaan di kafe kecil milik ibu rakannya, Freya tiba-tiba dipanggil pulang ke Appleby Farm, tempat jatuh bangunnya semasa kecil; kepunyaan ibu dan bapa saudaranya.

Masalah demi masalah bertimpa-timpa di ladang warisan keluarga itu. Freya pulang ke pinggir bandar, cuba menarik rambut di dalam tepung.

Dalam usahanya itu, Freya secara tidak langsung telah kembali berhubungan baik dengan ibubapanya, berpatah arang dengan teman lelakinya, dan berjumpa pengganti yang sangat memahami situasinya di Appleby Farm.

Penulis benar-benar melakukan pembacaan dan pengkajian yang teliti tentang kerja-kerja perladangan dan peternakan, penceritaan beliau tentang wabak Bovine tuberculosis yang melanda ternakan pakcik Freya sangat jelas dan menggunakan fakta yang tepat.

Tulisan ini ringan tetapi berisi, saya habiskan dengan perasaan sayang terhadap rumah keluarga saya sendiri.

Saya cuba merisik buku-buku Cathy Bramley yang lain di pesta buku Big Bad Wolf, tapi malangnya, ia tidak dijual di sana.

Sekian, selamat kembali membaca buat yang terlalu lama meneleku telefon pintar seperti saya. Dan selamat mengikis sifat "tsundoku", hanya tahu membeli buku, bacanya bila pun tak tahu. 

No comments:

Post a Comment