Saturday 11 May 2013

statik

bismillah
hari ni tetiba semangat nak tulis pasal syair arab
fakta : aku memang suka bahasa Arab, cuma malas nak pegi kelas arab :p

ni lah bidio nya..takleh nak post via youtube, so aku bagi link je kay

''Dalam sebuah syair yang dinasabkan kepada imam asy-syafie rahmatullah ta3ala 3alaih, beliau berkata :

ما في المقام لذي عقل و ذي أدب # من راحة، فدع الأوطان و اغترب 

Tiada diamnya bagi yang beraqal dan beradab # dari kerehatan, maka tingga
lkan negeri dan rasailah keasingan ''

-kredit kepada kawan aku utk ayat atas ni

ni bait penuh :

مافي المقام لذي عقل وذي أدب
من راحة فدع الأوطان واغترب
سافر تجد عوضا عمن تفارقه
وانصب فإن لذيذ العيش في النصب
إني رأيت وقوف الماء يفسده
إن ساح طاب وإن لم يجر لم يطب
والأسد لولا فراق الأرض ما افترست
والسهم لولا فراق القوس لم يصب
والشمس لو وقفت في الفلك دائمة
لملها الناس من عجم ومن عرب
و التبغ كالترب ملقى في أماكنه
والعود في أرضه نوع من الحطب
فإن تغرب هذا عز مطلبه
وإن تغرب ذاك عز كالذهب

كلمات : الإمام الشافعي رحمه الله

antara point penting syair (yg aku paham, hakhakhak) 

-org beriman ni takleh duduk statik setempat je..(macam aku la musim2 exam ni -.-)
manusia fitrahnya dinamik. tgk badan sendiri la ; enzyme yg dia nak guna waktu tu, dia akan buat baru then enzyme tu akan di'destroy/deactivate' ...lojik la sgt kan kalau aku umur 20 tahun, protein badan aku pun tua jugak -.- tak, they are constantly changing

-pastu Imam Syafiee rahimahullah sebut, إني رأيت وقوف الماء يفسده : sesungguhnya aku nampak diamnya air itu merosakkannya.. 
betullah, kalau air bertakung, jadi tempat nyamuk beranak, klu masuk  najis pun senang berubah sifat..
macam tu jugak manusia~ (tu yang aku time exam ni jadi tak betul , malas keluar rumah, duduk terperuk maka jadilah perangai serupa beruk hew3)

-kepentingan mengembara cari pengalaman. 
definisi mengembara tu bagi aku cukup dengan aku naik metro/ bas/tramco ke tempat2 baru/biasa..dan aku akan tengok luar tingkap, perhati perangai org . sebenarnya benda ni walaupun penat, tapi mengisi. sebab bagi aku, kalau kita tgh dalam kenderaan2 camni, selalunya kita akan banyak muhasabah dan mudah nk zikir/baca qur'an sebab terikut org mesir suka baca qur'an kat mana2 je (and maybe sebab takut mati eksiden sbb tramco laju sgt mungkin (eh?))


ini antara benda yg aku akan rindu everytime balik Malaysia
okey nampaknya dah agak panjang...
bukan apa, banyak cakap (tulis) , banyak lah salahnya~
semoga ada yg bermanfaat




No comments:

Post a Comment