Wednesday 7 November 2012

hati cikgu

alkisah tengah hari tadi , cikgu yang baru balik haji masuk mengajar lepas 2 kali kelas tertangguh.. sepanjang kelas, 2 kawan aku asyik bercakap2 (taktau la bincang pasal pelajaran ke apa..)

cikgu tanya : saya perasan kamu bercakap2 sepanjang kelas saya. saya pujuk diri saya yang kamu akan berhenti cakap setiap kali saya nampak kamu bcakap.

kamu tak faham saya ajar ke?

2 orang tu senyap.

then, cikgu tu tak cakap apa dah and sambung mengajar.

tapi aku nampak muka cikgu tu berubah gila..
macam nak nangis pun ada.

aku bukan la orang yang sesuai nak cakap benda2 hormat cikgu ni

sebab aku datang kelas 10 minit lepas kelas mula memang teruk gila

tapi please la diri aku dan kawan2, respek la cikgu tu even dia suka berleter, cakap bersembur alir liur, ajar tak ikut susunan dalam buku  , or apa2 lagi la..

''profesor kita dalam pengajian , sama taraf macam syeikh dalam agama, tapi tak ramai yg hormat profesor macam hormat  syeikh..'' quoted..

kalau pun hampa tak faham cikgu tu ajar apa, ikut dan behave urself, insyaALLAH berkat hormat guru tu ada..

malas nak cakap panjang, aku pun masih perlu jaga adab dgn cikgu tambah2 part datang lewat tu hew3

moga aku dan kamu berubah

p/s : aku pun kena sangka baik dekat kawan2 aku tadi, mana tau depa bincang pasal pelajaran ka...


No comments:

Post a Comment