Tuesday 13 November 2012

si gemuk bulu kelabu

ada apa2 untuk aku?

ngiau di muka pintu
saat pintu kubuka
terjengul wajah merayu
mata kuyu, sihat berbulu kelabu

''berilah aku sesuatu''
aku erti sinar matamu
lantas kucapai kotak susu
mungkin ini rezekimu
setidaknya akan kuberi juga
walau tulang dan sisa

si gemuk ini menjentik memori
pita hati  bermain
terhenti pada wajah tua
yang acap kuterjumpa di jalan
pergi dan pulang pengajian

luarannya si tua itu kurang menyenangkan
habuk di pakaian setara habuk jalan
tapi raut wajah itu ada tenang
di sisinya anjing-anjing jalanan
kucing terbiar di ribaan

alangkah, mulianya hati ibu tua itu
alangkah tinggi darjatmu
duduknya kau di situ
bersama sebekas air bening
menghilang dahaga sang anjing
mengalas perut si kucing

terkadang dia menyapa
kubalas senyum berbunga
aku jadi hiba
aku yang mengaku punya rasa
tak endah pada binatang melata

sedang kisah pelacur yang masyhur
diampunkan dosa-dosa terlanjur
kerana mengambil air dari sumur
buat si anjing melepas haus

hai si gemuk bulu kelabu
selalulah mengunjungiku
kerana aku tak tahu
mungkin doamu penyelamatku
bila sampai saat itu....


No comments:

Post a Comment