Thursday 15 November 2012

oh kawan~

bismillah...

suatu hari yang indah, aku dengan kawan2 pergi ke markaz bahasa arab macam biasa..

macam biasa , cikgu sangat bersemangat mengajar, kami pun bertambah2 semangat mendengar dan berbual, tambah2 topik muhadasah pasal kahwin2, ciri2 calon suami dan isteri
haii jawab biochem tak lepas dah pikir kawin ... 

cikgu tinggalkan kami untuk buat latihan sendiri..
cikgu keluar kelas dan bercakap2 dgn sekumpulan budak yg ambik kelas arab jugak

aku tengok ja dari dalam kelas..
dalam hati kagum sebab diorang rajin ambik kelas arab walaupun sibuk

then, cikgu masuk balik, dan mula cerita pasal grup tadi..
kata cikgu '' grup ini ialah grup yang paling malas kat markaz ni''
''selalu bagi alasan tak dapat datang kelas, tapi tak pernah pulak setkan masa yang baru untuk ganti sesi yang  terlepas tu''

''ini antara sebab kenapa guru2 markaz lughah lain tak mau ajar student malaysia, sebab kalian tak mampu bagi komitmen penuh kepada kursus''
''student perancis, amerika kalau ambik kelas bahasa, sesi mereka boleh jadi 8 jam sehari, seminggu 33 jam etc padahal student malaysia hanya 6 jam SEMINGGU''  T.T

''sepatutnya kursus boleh habis dalam masa seminggu, dan pengajar akan dapat 500 cthnya utk seminggu, tapi dengan pelajar malaysia, kursus habis dalam masa 2 bulan, dan bayaran yang sama kami dapat utk 2 bulan (sepatutnya dgn student lain, kami blh dapat lebih byk dari tu utk 2 bulan)

''bila pelajar selalu tak hadir esp cancel last minute, guru yang dah hadir terpaksa pulang ke rumah tanpa kerja dan gaji''
''jadi pihak markaz terpaksa bagi jugak gaji untuk guru tu walaupun dia tak sempat ajar pun''

selesai kritikan dan penjelasan cikgu, cikgu sebut pulak satu grup lagi
''ada grup pelajar tahun X macam kamu jugak, ahli2nya sangat4500000x lah hebat, mumtaz, jaiyid dan sebagainya, moga ALLAH menjaga mereka''
kami mendengar dengan mulut ternganga tak sempat tutup kerana kekaguman teramat sangat dekat adab dan motivasi grup istimewa ni...

dan pagi ni, aku dapat tahu grup special ini juga turut mberikan ole2 dari Malaysia buat pengajar mereka itu..
MasyaALLAH... aku memang tak dapat tahan rasa kagum dengan adab mereka2 ini..(moga ALLAH mbantu mereka..)

bandingkan 2 situasi ini, kawan kau dimarahi depan kau/ dipuji depan kau??
yg mana kau pilih?

isi yang aku nak cakap ialah

1) aku tak suka dengar kawan2 aku kena marah/ guru tak puas hati dekat mereka depan aku.. ia satu benda yang menyedihkan.. aku tak dapat bayangkan kalau guru marah aku depan orang lain..
jadi, jom lah sama2 beradab dengan guru kita hukhukhuk :'( aku sedih sungguh

2)adab dengan guru ni sumber keberkatan ilmu.. sekali lagi aku sungguh tak layak cakap pasal adab :/

3) kita jangan asyik mendakwa urusan dgn orang arab ni menyusahkan la, arab ni tak tepati masa laaa, arab suka menipu, kaki kelentong dsb.. sebenarnya itu ialah ''projection'' daripada sikap kita sendiri..
(kita yang tak tepati masa, kita salahkan semua arab tak tepati masa :'( ) tengok, even arab sendiri tak suka berurusan dengan kita yg berperangai hodoh ni..hukhukhuk *menitis air mataku kerana perangai busukku*

4) kita sangka kita sibuk, tapi sebenarnya orang lain jugak sibuk dan mereka tetap cuba peruntukkan masa untuk kita.. Rasulullah sendiri bahagikan masanya kepada 3 bahagian, sebahagian utk ALLAH, sebahagian utk keluarga, sebahagian untuk diri sendiri..dan sebagian untuk diri nabi, nabi bahagikan pulak untuk dirinya dan orang lain.. (nasihat ni lebih dikhususkan untuk aku woowoo :'( )

5) كاد المعلم أن يكون رسولا
hampir2 seorang guru itu tarafnya menjadi seperti rasul..
hukhuk, aku selalu lupa fakta ini dan jugak fakta satu lagi : ''ulama' ialah pewaris para nabi''

6)tanggungjawab kita banyak, jadi pandai2 uruskan masa *dush, bertambah lagi benjol dahi*

7) aku respek dan sayang semua kawan2 aku , jadi jom sama2 perbaiki diri selalu :')

minta maaf , aku tak berniat nak mengguris sesapa dengan tulisan ni..
tulisan ni lebih kepada teguran untuk aku yang banyak salah, mana yang bermanfaat ambik, yg tak bermanfaat,aku pohon maaf sekali lagi T.T


No comments:

Post a Comment